چرا شستشوی نما مهم است؟

شستشوی نما، شاید به نظر کاری فانتزی باشد که اگر هم به آن نپردازیم، مشکل چندانی بوجود نخواهد آمد. اما بد نیست بدانید که نمای هر ساختمان علاوه بر اینکه سلیقه افراد داخل آن ساختمان را نشان می‌دهد، تمیزی و پاکیزگی آن می تواند عمر مفید مصالح به کار رفته در نما را هم افزایش دهد. به همین دلیل است که در این چند سال اخیر شرکت هایی مشغول خدمات رسانی به مردم در این زمینه هستند.

 

شستشوی نما

شستشوی نما توسط پرسنل شرکت اهورا طناب

تعریف نماشویی

نماشویی یعنی شستشوی شیشه ها و دیگر قسمت های نمای بیرونی ساختمان. این نمای بیرونی می تواند از مصالح مختلفی درست شده باشد. این عملیات می تواند هم به شکل دستی و هم با کمک دستگاه صورت بگیرد. در کشورهای پیشرفته به شکل مکانیزه این عملیات صورت می گیرد و به همین دلیل هم سرعت کار بالا می رود و هم نتیجه و بازدهی بسیار مطلوب است.

هر چه قدر شستشوی نما به شکل دقیق و با وسواس مناسبی انجام شود، در زیبایی و چشم نوازی منظره بیرونی آن ساختمان مثمرثمرتر خواهد بود. شاید در نگاه اول، نمای ساختمان شما نیازی به شستشو نداشته باشد اما بد نیست بدانید که حتی اگر از مصالحی همچون سنگ و آجر مخصوص نما هم استفاده شده باشد، باز هم به دلیل انواع آلودگی هوا و بارانهای اسیدی ، لایه های مختلف کثیفی و چرک روی مصالح بیرونی نما نشسته و در نتیجه آرام آرام باعث خوردگی و از بین رفتن مصالح هم خواهند شد.

درست به همین دلایل است که می گوییم نماشویی صرفا جنبه تمیزی و زیبایی ندارد. عمر و دوام مصالح بیرونی نما را هم بیشتر خواهد کرد.

ابزارهای شستشوی نما

از ابزارهای مختلفی که برای نماشویی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

. لوازم محافظتی

. ابزار نگهدارنده

. تجهیزات شستشو و مواد شوینده

 

شستشوی نما با طناب

شستشوی نما با طناب با استفاده از واترجت

چطور نمای ساختمان شسته می شود؟

نماشویی با توجه به نوع مصالحی که در نما به کار رفته شده است و همچنین میزان آلودگی نما، روشهای مختلفی می تواند داشته باشد. گاهی می توان با آب و صابون ساده شستشو را انجام داد اما گاهی نیاز است حتما از مواد شوینده قوی استفاده شود.

شستشوی نما را با کمک طناب انجام می دهند. یعنی فرد متخصص این کار را با کمک طنابی که محکم شده است به قسمت های پایین ساختمان می فرستند. او به تدریج به کار شستشو می پردازد. همچنین می توان عمل شستشو را با کمک واترجت هم انجام داد. واترجت دستگاهی است که آب و مواد شوینده را با فشار به سطح می پاشد و آلودگی ها را کنده و از بین می برد.

نکته مهم در انجام شستشوی نمای ساختمان این است که باید با توجه به نوع و میزان آلودگی، مواد شوینده مناسب را انتخاب کنید. اگر مواد شوینده بیش از حد قوی باشند یا اثر خورندگی داشته باشند می توانند به نمای ساختمان آسیب بزنند.

شستشوی نما با راپل

کلام پایانی

نماشویی یکی از کارهای موثری است که می تواند هم به ماندگاری مصالح نمای ساختمان کمک کند و هم می تواند از اضافه شدن هزینه های بعدی برای بازسازی نما جلوگیری به عمل آورد.