جوشکاری

جوشکاری با طناب

جوشکاری با طناب و راپل در ارتفاع
  • جوشکاری با طناب چگونه انجام میشود؟

    جوشکاری با طناب (Rope welding) یکی از شغل ‌های بسیار هیجان‌ انگیز و سخت می‌باشد که در دنیای امروز با ساختمان ‌های بسیار بلندی که در روزگار ما شغلی بسیار تأثیر گذار و مهم می‌باشد.آهن آلاتی که برای اسکلت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند باید با جوشکاری با یکدیگر جوش بخورند تا بتوانند استحکام اصلی ساختمان را نگه دارند.

    این شغل در ساخت سازه های فلزی زیر مود استفاده است.

    • ساختمان ‌سازی
    • سکو های نفتی و گازی
    • ساخت کشتی‌ ها
    • دودکش ‌ها
    • دکل‌ ها

    به ‌طور کلی جوشکاری با طناب فعالیتی است که در کار ساختمان ‌سازی را سریع‌تر و اصولی ‌تر پیش ببرد و باعث کم شدن هزینه  شود. اگر کنجکاو هستید تا بیشتر در رابطه با این فعالیت بدانید ما را همراهی کنید.

    جوشکاری با راپل

     

    چه زمانی از جوشکاری با دسترسی طناب استفاده می‌شود؟

    توجه نمایید که به‌ طور کلی جوشکاری تنها فعالیتی است که پایه و بیس اصلی جوشکاری اسکلت ساختمان نیست و به‌ طور کلی برای جوشکاری اسکلت ساختمان افراد معمولاً از خود اسکلت‌ هایی که جوش داده‌اند استفاده می‌کنند و از آن ها بالا میروند تا بتوانند اسکلت را بسازند. داربست ‌ها، و بالابر ها، ابزار های دیگری هستند که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما در شرایطی اگر قرار باشد که افراد به جوشکاری در شرایط سخت و غیر قابل ‌دسترسی بپردازند از جوشکاری با طناب استفاده می‌کنند. در مکان‌ های غیر قابل ‌دسترس، برای مثال ارتفاع ‌های بسیار بلند که زیرا آن دره وجود دارد. گوشه ‌های ساختمان که نمی‌شود از ابزار های دیگری برای جوشکاری استفاده شود.

    روش جوشکاری با طناب روش سریع و آسانی می‌باشد که می‌تواند با کامل کردن ایمنی افراد کار جوشکاری را برای ما راحت‌تر کند. معمولاً از افرادی در این زمینه استفاده می‌شود که تخصص کافی در زمینه کار با طناب و راپل را دارا می‌باشند.

     

    ایمنی در جوشکاری با Rope Access چگونه تامین می‌شود؟

    افراد زیادی تصور می‌کنند که فردی که در زمینه جوشکاری با طناب فعالیت می‌کند. تخصص لازم در این زمینه را دارا می‌باشد و دیگر نیازی نیست که از سایر اقدامات ایمنی استفاده شود. اما این‌ موضوع اصلا درست نیست. بله؛ افرادی که برای کار انتخاب می‌شوند باید حتما تخصص و توانایی لازم برای انجام این کار را به‌ طور کامل داشته باشند. باید ترس از ارتفاع خودشان را کنار بگذارند و در هنگام فعالیت بدون هیچ‌ گونه ترس و استرسی فعالیت خودشان را انجام دهند. رعایت موارد ایمنی برای فردی که به جوشکاری و طناب می‌پردازد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اقدامات ایمنی باید برای تمام افراد به‌ صورت یکسان انجام شود. سقوط از ارتفاع بسیار بالاتر صورت دقت نکردن به موارد ایمنی می‌تواند آسیب ‌های جبران ‌ناپذیری را برای افراد داشته باشد.

    فرقی نمی‌کند که شما دو سال در این زمینه تخصص داشته باشید یا چهل سال؛ اگر می‌خواهید به جوشکاری با طناب بپردازید باید ایمنی شما به‌ طور صد در صد تضمین شود. برای مثال علاوه ‌بر طناب اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک طناب ثانویه نیز امنیت فرد را تضمین می‌کند. در صورت بروز هرگونه مشکل برای طناب اول، طناب ثانویه فعالیت خودش را انجام دهد و فردی که در ارتفاع در حال کار کردن می‌باشد دچار آسیب ‌دیدگی نشود.  خدمات‌ دهنده ای که از خدمات جوشکاری با طناب استفاده می‌کند باید تمام تلاش خودشان را بکند تا ایمنی کارکنان خودشان را به ‌صورت صد در صد تامین کنند.

     

    جوشکاری با طناب توسط کدام شرکت ‌ها ارائه می‌شود؟

    توجه کنید که شرکت ‌ها و خدمات ‌دهنده زیادی جوشکاری با طناب را نیز در زمره خدمات خودشان قرار داده‌اند و افرادی که در زمینه جوشکاری با طناب فعالیت می‌کنند باید تخصص لازم را داشته باشند و به انواع مختلف فعالیت‌ های جوشکاری مانند جوش سنگین و جوش سبک تسلط داشته باشند

    توجه کنید که شما به ‌عنوان فردی که می‌خواهید از خدمات جوشکاری با طناب استفاده کنید. سعی کنید که حتما قبل ‌از شروع فعالیت فرد جوشکار، سابقه او را بررسی کنید تا متوجه شوید. که این فرد چقدر در زمینه کاری خودش سابقه دارد و آیا برای فعالیتی که شما را انتخاب کرده‌ایم مناسب می‌باشد یا خیر. شرکت اهورا طناب در این‌ موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا با خیال راحت ‌تری از خدمات جوشکاری با طناب استفاده کنید و اسکلتی که می‌خواهید را بسازید.

     

    جوشکاری اسکلت ساختمان با راپل

    فعالیت جوشکاری با طناب بیس و پایه اصلی نیست و جوشکاری اسکلت ساختمان از طریق روش ‌های دیگری انجام می‌شود. که افراد توانایی جوشکاری با استفاده از وسیله‌ های دیگر را نداشته باشند. سازه اسکلتی ساختمان خودتان را بسازید حتما باید در رابطه با جوشکاری با طناب نیز بدانید تا بتوانید در شرایط خاص از آن استفاده کنید. البته شرکت خدمات‌ دهنده از قبل تمامی موارد را بررسی می‌کند و از افراد کمک می‌گیرد که در این زمینه متخصص می‌باشند. خود شما نیز تحقیقاتی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید بدون هیچ ‌گونه دردسر و نگرانی از تخصص فرد مورد نظر بهره ببرید.

     

    جوشکاری با طناب در ارتفاع

    جوشکاری با طناب یکی از شغل های مهیج و سختی است که باید با شروط خاصی انجام شود. از جمله شرایط مهم  عمل جوشکاری در ارتفاع  می توان به دارا بودن به ایمنی کار و و کسب تمامی اطلاعات کافی در مورد اصول کار اشاره کرد. افرادی که اقدام به چنین کاری می کنند بایستی تمامی آموزش های لازم را جهت کار در ارتفاع گذرانده و دارای مدرک تخصصی باشند. برخی از افراد تفکر بر این دارند که جوشکاری یک کار ساده ای بوده و نیازی به مهارت های خاص ندارد. علاوه بر سخت بودن و خطرات احتمالی این کار، جوشکاری با طناب مستلزم فراگیری علوم خاص و تجربه های زیادی در این زمینه است. موقعیت های کاری جوشکاری در ارتفاع به شرح زیر هستند:

    • اسکلت های ساختمانی
    • ساختمان ها و برج های مرتفع و بلند
    • سکوهای نفتی و یا گازی
    • کشتی ها
    • دکل ها
    • دودکش ها
    • سایر سازه های متفاوت فلزی بلند

    جوشکاری با طناب یکی از بخش های پر هزینه و پر درد سر کار در ارتفاع می باشد. به دلیل استفاده از حرارت بالا، ممکن است در صورت مبتدی و آشنایی با اصول اولیه خطرات و خسارت های جبران ناپذیری رخ دهد.

    خطرات ناشی از جوشکاری

    1. دود هایی که داخل ریه جوشکار وارد میشود برای آن خطرناک میباشد.
    2. جرقه ها در نقطه ی اتصال، که می تواند در صورت سالم نبودن ماسک و عینک جوشکاری موجب آسیب های چشمی شود.

    جوشکاری یکی از روش های وصل کردن سازه های فلزی و پلیمری و کامپوزیتی به هم است. یکی از روش های جوشکاری در ارتفاع استفاده از طناب می باشد. در مکان هایی که امکان استفاده از بالابر وجود ندارد و یا نمی توان در آن جا داربست زد، تنها راه وصل کردن سازه ای به سازه ی دیگر، جوشکاری با طناب است.

    جوشکاری با راپل

    شیوه ی جوشکاری با طناب در ارتفاع و دلایل احتمالی نیاز به این کار به چه صورت است:

    خود جوشکاری کردن دارای انواع گوناگونی است که به شرح زیر هستند:

    • خط جوش قوسی
    • جوش مقاومتی
    • جوش لیزر

    در ادامه به بررسی متداول ترین نوع جوشکاری یعنی جوش قوسی که با استفاده از الکترود انجام می شود می پردازیم. این نوع جوشکاری یکی از روش هایی است که اکثرا از آن برای اتصال فلزات به یک دیگر استفاده می شود. الکترود و فلز پایه وسیله میزان جریانی که از طریق یک منبع گرما به آن ذوب  و موجب اتصال می گردد. برای همین خاطر بعد از سرد شدن محل جوش، دیگر امکان جدا شدن آن ها وجود نداشته و مقاومت خیلی سخت به دست می آید. برخی از سازه هایی که نیاز به جوشکاری در ارتفاع دارند به صورت زیر هستند:

    • سازه ی حفاظ
    • پنجره
    • فلاشینگ
    • پایه برای نصب تجهیزاتی مانند کولر

    برای انتخاب بهترین روش برای جوشکاری در ارتفاع  باید برخی معیارهایی را در نظر گرفت. از همه مهم تر ایمنی موجود در حین کار و هزینه ها و سرعت اجرای کار باید رعایت شود. زمانی که این روش مطمئن ترین راهکار مناسبی برای اجرای کار نباشد، باید با توجه به شرایط سازه از دیگر راهکارهای موجود مانند نصب داربست و یا استفاده از بالابر به عنوان یکی از  مناسب ترین و ایمن ترین راهکارها را برای آن انتخاب کرد.

     

    نکات مهم در خصوص جوشکاری در ارتفاع به چه صورت است:

    برخی موارد و فاکتورهایی در زمان جوشکاری رعایت کرد تا کیفیت نهایی کار مطمئن شد و اطمینان کافی را قبل از بازرسی نهایی حاصل کرد. لوازم لازم برای اجرای جوشکاری: دستگاه جوش و الکترود گیر و چکش جوش و ماسک و عینک جوشکاری و پوشش مناسب برای این کار

    نکات مهم اجرای جوشکاری با طناب به این صورت است که باید در ابتدا یک نقشه ی کار جهت مقایسه با حالت نهایی اجرا در دست داشت. این نقشه می تواند در تمامی مراحل  اجرای کار به شما کمک کند تا از روند کار مطلع شوید. برای افزایش کیفیت جوش نیز باید قسمت های اتصال فلز پایه را با استفاده از سمباده و یا برس سیمی و وای برس مرتب تمیز کاری کرد. با استفاده از دستگاه فرز هم  باید لبه های دو قطعه را برای اتصال ممتد آن ها پخ زد، چون پخ کردن ادامه ی قطعات فلز موجب می شود تا فضای کافی برای جوشکاری ایجاد شود. این کار سبب تضمین ایجاد سطحی یکنواخت در پایان کار هم می شود.

    از دیگر موارد مهم در اجرای جوشکاری با طناب و استقرار اولیه قطعات در ارتفاع کاربردی استفاده از خال جوش و انتخاب آمپر و الکترود متناسب با جنس و ضخامت فلز پایه است. برداشتن سرباره و یا گل جوش از قسمت روی سطح بعد از سرد شدن دو مهارت اصلی در جوشکاری و کار در ارتفاع بستگی دارد.

    جوشکاری در ارتفاع

    کات ایمنی برای جوشکاری با طناب

    برای این که اجرای کار به صورت صحیح پیش برود باید دو گروه از موارد ایمنی را رعایت کرد که به صورت زیر هستند:

    • گروه اول تمامی نکات ایمنی مهم مربوط به کار در ارتفاع هستند که موجب جلوگیری از سقوط افراد و لوازم و تجهیزات می شود.
    • دوم تمامی موارد ایمنی مهم در مربوط به جوشکاری است که موجب جلوگیری و ممانعت از برق گرفتگی و صدمه به مجری کار می شود.

    از دیگر نکات مهمی که ضامن ایمنی در کار در ارتفاع است به شرح زیر است:

    • استفاده از تجهیزات و لوازم سالم و به روز کار در ارتفاع
    • اقدامات کارفرما قبل از شروع کار
    • انجام ایمنی بر طناب حمایت و کارگاه
    • کفش های عایق و دستکش های نسوز
    • عینک و یا ماسک مخصوص جوشکاری
    • تایید سلامت و ایمنی اتصالات و تمامی تجهیزات و لوازم جوشکاری قبل از شروع به کار

    بازرسی جوش

    بازرسی جوش یکی از شغل های تخصصی میباشد که در آن باید نقاط اتصال بازرسی و چک شوند در صورتی که نیاز به جوشکاری مجدد باشد بایستی رفع ایراد کرد. البته شکل ظاهری جوش هم بیانگر صحت این کار است برای همین خاطر به هنگام جوشکاری با طناب باید نهایت دقت را در اندازه و طول و شکل جوش داشته باشید. از جمله نشانه هایی که نمایانگر جوشکاری بی کیفیت است به صورت زیر است:

    • تخلل
    • محل جوشکاری ترک دارد
    • ذوب ناقص در سطح نقطه ی اتصال
    •  قسمت جوش ها روی هم افتادگی دارد
    • جوش اضافه در محل اتصالی

    طراحی سایت و سئو توسط ثبت آرتا

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶۹ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *